Renovuotame Naujosios Vilnios kultūros centre didžioji salė tapo daugiafunkcė
Šiais laikais pagrindinė kultūros centrų funkcija – atitikti visus bendruomenės poreikius. Tai reiškia, kad vienu metu pastatas gali būti biblioteka, rinkimų apygarda, parodų salė ar kultūrinė erdvė. Dėl šios priežasties kultūros centrams keliami aukšti reikalavimai dėl įvairaus spektro veiklų kokybiško išpildymo: ieškoma modernių technologinių sprendimų, pritaikomos sistemos, kurios objektą paverčia daugiafunkciu.
Kiekvienos salės kultūrinė vertė susideda būtent iš to, kiek ji gali transformuotis ir adaptuotis prie skirtingų veiklų. Ir, žinoma, kiek kokybiškai tai bus atlikta.
Vienas adaptacijos pavyzdžių – Naujosios Vilnios kultūros centro didžioji salė. Ji turi keletą transformacijos galimybių, kurios priklauso nuo techninių sprendimų, nuo to, kaip tiksliai iš pat pradžių yra apgalvotas visas projektas.
Projektavimo ir įgyvendinimo darbai buvo patikėti STS: suprojektuotos ir įrengtos įgarsinimo, apšvietimo, vaizdo, scenos draperijos, scenos mechanizacijos sistemos, atlikti akustiniai skaičiavimai, kuriais remiantis buvo parinktos ir sumontuotos salės akustiką gerinančios priemonės. Taip pat suprojektuota ir įrengta orkestrinė duobė bei įrašų studija.
Beje, Vilniuje kokybiškų nedidelių salių, kuriose telpa iki 400 žiūrovų, nėra daug, todėl neabejojama, kad Naujosios Vilnios kultūros centro salė bus itin populiari.
Generalinio rangovo pareigos atiteko STS
Naujosios Vilnios kultūros centras išskirtinis ir tuo, kad jame visos technologinės dalys buvo renovuotos vienu metu – taip buvo sutaupytos lėšos bei atvertos galimybės net su mažesniu biudžetu užtikrinti gerai subalansuotą technologinį salės aprūpinimą. Be to, STS orkestrinės duobės bei salės įrengimo projekte dalyvavo kaip generalinis rangovas: įmonė buvo atsakinga už bendrus statybos darbus, statybos aikštelės organizavimą ir projekto dokumentaciją.
„Generalinio rangovo vaidmuo mums oficialiai atiteko pirmą kartą. Tačiau pliusus galima įžvelgti iš karto – remiantis ilgamete patirtimi projekto resursus paskirstyti buvo gerokai paprasčiau. O svarbiausia – tikslingiau, – sako STS vadovas Laurynas Paškevičius. – Įprastai mes neatliekame statybų aikštelės organizavimo ar kitų statybos darbų, tad šis projektas privertė pasitempti mus visus.“
Pasak įmonės vadovo, jei tokia tendencija, kai salės įrengimu rūpinasi itin daug kompetencijos šioje srityje turintys specialistai, išliks ilgam, galima tikėtis, kad ateityje Lietuvoje rasis vis kokybiškesnių daugiafunkcių salių.
Viena įdomiausių užduočių šiame projekte tapo orkestrinės duobės įrengimas: ji turėjo atsirasti jau išdažytoje patalpoje, kurioje net ir kėdės įrengtos. Be to, reikėjo išbetonuoti duobės sienas, sutvirtinti pamatus, prijungti ją prie esamų rūsių, nutiesti kabelius ir pan.
„Iš dalies mums pasisekė – duobė orkestrui buvo suplanuota sovietmečiu, todėl išliko jos pamatai. Tačiau ji ne naudota pagal paskirtį, o užkonservuota. Mums objekte reikėjo atlikti visus tyrimus, nustatyti, kiek ši duobė tinkama suprojektuotiems platformos kėlimo mechanizmams sumontuoti, kiek ją būtina tvirtinti, koks gruntas vyrauja po ja. Tai atėmė nemažai laiko, bet viską pavyko atlikti pagal numatytus grafikus“, – teigia įmonės pardavimų vadybininkas Julius Gružinskas.
Vis dėlto įmonės specialistai pripažįsta, kad tradiciniam teatrui pritaikytuose pastatuose sunku daryti kardinalias transformacijas, tačiau daugelį kylančių iššūkių padeda išspręsti taikomos naujausios technologijos.
Scenos mechanizacija
Naujosios Vilnios kultūros centro salės mechanizacijai naudota įranga darniai siejasi tarpusavyje ir sudaro vientisą sistemą. Kai kurie mechanizmai yra visiškai nauji, kiti – atnaujinti ir patikrinti dėl jų saugumo eksploatacijai.
Be to, ši salė, kaip ir daugelis tradicinių teatro salių, turi dvigubą scenos aukštį – jis skirtas perkelti visą scenos aukštį užimančioms dekoracijoms į viršų. Toks sprendimas sukuria papildomų galimybių scenoje, tačiau jį įrenginėjant ekonomiškiausių įrangos variantų neužtenka: keltuvai turi turėti didesnį kėlimo greitį, todėl naudojamos sudėtingesnės technologijos, užtikrinančios saugumą bei minimalų triukšmo lygį.
STS įrengė viršutinius kėlimo mechanizmus:
1) scenos erdvėje įrengti dviejų rūšių WINWOOD trosiniai keltuvai: keturi 1 t keliamosios galios apšvietimo įrangos sofitų ir šeši 500 kg keliamosios galios dekoracinėms štangoms kilnoti. Šių keltuvų nominalus kėlimo greitis yra 0,4 m/s;
2) žiūrovų salės dalyje sumontuotos dvi PROLYTE GROUP juodos keturkampės santvaros. Pirmoji yra virš orkestrinės duobės, ant jos montuojama apšvietimo įranga. Virš orkestrinės duobės ir parterio zonoje sumontuotus apšvietimo sofitus kilnoja po du grandininius keltuvus PROLYFT;
3) siekiant užtikrinti patogų prietaisų komutavimą ir apsaugoti tvirtinimo prietaisų signalus bei el. maitinimo laidus nuo susiraizgymo, kiekviena konstrukcija, skirta elektra valdomai įrangai tvirtinti, komplektuojama su kabelių rinktuvais. Jie naudojami tam, kad laidų vedimas iki sofito būtų saugus, o techninio personalo darbas taptų dar operatyvesnis. Be to, įrengus laidų rezervą, užtikrinamas patogesnis darbas prijungiant naują įrangą.
Svarbu ir tai, kad STS specialistai patys projektuoja, gamina, montuoja, o vėliau ir derina kėlimo mechanizmų valdymo dalį: jutiklius, daviklius, valdymo kompiuterius ir t. t.
Demontavus senuosius keltuvus bei parengus projektą naujieji viršutiniai kėlimo mechanizmai, kuriems nebuvo vietos ardelyje, buvo sumontuoti specialiai įrengtame metaliniame balkone, vadinamame galerija.
Scenos platforma – orkestrinė duobė
Orkestrinė duobė yra ypatinga dėl papildomų galimybių transformuoti salę. Tai ne tik vieta orkestrui priimti: pakelta platforma gali gerokai padidinti scenos plotą, o nuleista iki žiūrovų dalies grindų lygio tampa papildoma vieta kėdėms.
Daug dėmesio skirta ir saugumui – suprojektuotas surenkamas atitvaras (kad niekas neįkristų į duobę), automatinė saugumo sistema (jaučianti kliūtis platformai judant aukštyn ir žemyn), įrengtas evakuacinis kelias. Orkestrinės duobės platformą kilnoja šeši SERAPID keltuvai.
Įgarsinimo sistema
Šiame kultūros centre naudota pasaulyje gerai žinomo prancūzų gamintojo L-ACOUSTICS įgarsinimo sistema, pritaikyta teatrinei ir koncertinei veiklai.
Naujosios Vilnios kultūros centro įgarsinimo sistemą sudaro:
Garso signalų apdirbimui ir išleidimui naudojamas ALLEN & HEATH garso apdorojimo pultas. Garso režisieriaus patogumui, dėl galimų skirtingų salėje vykstančių renginių scenarijų, šio pulto pajungimui numatytos trys pozicijas. Pasijungimo vietos garso, taip pat šviesų ir video valdymo sistemoms numatytos operatorinėje, parterio centre ir prie scenos.
Keltuvų valdymui numatytos kelios stacionarios alternatyvios vietos: viena – operatorinėje, kita – scenoje.
Įrašų studija
Naujosios Vilnios kultūros centre buvo nuspręsta įrengti įrašų studiją. Tiesa, jos vieta pastate įsibėgėjus darbams buvo pakeista – o tai lėmė, kad buvo naudojamos papildomos izoliacinės ir akustinės medžiagos. Nepaisant to, STS specialistai užtikrino, kad įrašų studija atitiktų aukštus standartus. Be to, čia sumontuota patikima technika bei kompiuterinė įranga:
Salės akustika
Akustikos projekte nuo pat pradžių vertinti tiek esami akustiniai duomenys, tiek norimi išgauti – atlikti akustiniai skaičiavimai, kuriais remiantis buvo parinktos ir sumontuotos salės akustiką gerinančios priemonės.
Pagrindinėje salėje, operatorinėje bei įrašų studijoje sumontuotos JOCAVI akustinės plokštės ir šios kompanijos garso izoliacinės medžiagos. Kiekvienoje patalpoje jos šiek tiek skiriasi, nes yra pritaikytos prie konkrečios patalpos pagal jos funkcinę paskirtį. Svarbus ir estetinis vaizdas, todėl parinktos atitinkamo atspalvio plokštės.
Visos akustinės plokštės yra priklijuotos prie esamų sienų arba sumontuotos pakabinamose lubose.
Beje, STS specialistai užtikrino ne tik didžiosios salės, bet ir trijų repeticijų salių kokybišką akustiką.
Apšvietimo sistema
Naujosios Vilnios kultūros centro salėje įrengta ir daugiafunkcė apšvietimo sistema: ji gali būti naudojama teatro trupių pasirodymams, įvairių žanrų koncertų metu, atitinka konferencijų ir parodų poreikius. Sistema įrengta šešiuose sofituose: keturi sofitai yra scenos dalyje, du – žiūrovinėje.
Apšvietimo sistema suprojektuota ir sukomplektuota naudojant STS partnerių produkciją. Šiame kultūros centre panaudota:
Vienas svarbiausių sistemos bruožų – jos universalumas bei mobilumas. Jos montavimo pozicijos pagal poreikį gali būti keičiamos taip prisitaikant prie scenoje vykstančio renginio specifikos.
Video sistema
Nemažiau svarbi ir salėje įrengta video sistema:
Scenos draperija
Scenos draperija dažnai tampa vienu pagrindiniu salės atributu, tad jos įrengimui ir projektavimui skiriamas ypatingas dėmesys.
Uždangos siūtos pagal esamą salės geometriją, tad nuo žiūrovų akių uždengia šoninius praėjimus bei už scenos sumontuotą technologinę įrangą. Priekinė užuolaida yra iš dviejų dalių ir pilnai uždengia 12 m pločio scenos portalinę angą. Priekinės uždangos takas yra reguliuojamo greičio bei tyliai veikiantis.
Tam, kas scenos estetinis vaizdas būtų itin vientisas, scenos grindys dažytos specialiais sceniniais dažais ROSCO Tough Prime. Jie išsiskiria ypatingu matiškumu ir mažiau atspindi šviesą.
Laidų ūkis
Dar viena dažnai nepastebima, bet labai svarbi projekto dedamoji dalis – kabeliavimo darbai. Visi laidai yra apsaugoti nuo mechaninių pažeidimų ir ugnies poveikio.
Siekant maskimalių technlogijų panaudojimo galimybių, įrengtos stacionarios kabelių trasos, laikikliai, vamzdžiai, per kuriuos laidai suvesti į reikiamas vietas, bei rezervas.
„Gerai suprojektuota laidų ir kabelių sistema yra vienas iš patikimumo garantų. Įrengtos specialios pasijungimo dėžutės, kurios yra atveriamos grindyse, sumontuotos ant sienų arba s ant santvarų ar kitų scenoje judančių objektų,“ – pasakoja L. Paškevičius.
Technologijos: scenos mechanizacija ir transformacija, apšvietimo ir garso sistema, salės akustika, scenos draperija, orkestrinė duobė, įrašų studija.
Lokacija: Naujoji Vilnia, Vilnius
Parneriai: PROLYTE GROUP, SHOWTEX, WINWOOD Ltd., SERAPID FRANCE, ROBE Lighting, CHAUVET Professional, ChamSys, JOCAVI Group, L-ACOUSTICS, SMOKE FACTORY, CHRISTIE DIGITAL, ALLEN & HEATH, ROSCO.
Metai: 2020